Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility ARS ELECTRONICA 2018 | Budapesti Metropolitan Egyetem

ARS ELECTRONICA 2018

Szinte hagyomány, hogy Média design szakunk oktatói és hallgatói tanulmányút keretében meglátogatják a linzi Ars Electronica Fesztivált. Így volt ez idén szeptemberben is... 

Laczkó Juli DLA médiaművész, és Sterk Barbara oktatónk összefoglalója


A jövőre negyven éves Ars Electronica fesztivál célja és formája sokat változott az elmúlt évtizedekben. A kezdet kezdetén egy szűk körű kísérletező képző -és hangművészekből, mérnökökből, aktivistákból álló szakmai csapat volt az, akik évről évre összejártak, hogy élőben adják át egymásnak, ki mivel foglalkozik. Ma már a dolgok jellegzetes alakulását követve az undergroundból mainstream lett, iparágak mutatják meg termékeiket, szolgáltatásaikat. A fesztivál az elmúlt években expo-szerű lett. A hallgatók a zsúfolt, változatos, inspiráló, jövő és labirintus jelzőket találták a legmeghatározóbbnak a fesztivál leírására.

tangibleFlux φ plenumorphic chaosmosis

A fesztivál dimenziójából adódóan nem könnyű összegezni a három napos élményt, amely a technológia és a digitális művészetek új lehetőségeit bemutató projektek felfedezésével telt. Az idei tematika mentén kúrált kiállítások, az űr-művészet, a 3- és 4-dimenziós digitális performance-ok, animációs és színházi program, az AE állandó gyűjteménye, a digitális kultúrára nevelés és művészeti egyetemek hallgatóinak munkái, valamint workshopok és koncertek sűrűjéből néhány személyes élményt szeretnénk csupán kiemelni.

LightTank, Mariendom

A messe-szerű összképben szinte láthatatlanná vált, mégis fontos kulturális tartalmat közvetített az Ars Electronica Centerben megrendezett Out of Control, amely a digitális kultúra kritikus szemlétetét közvetítő munkákat vonultatott fel, többek között Paulo Ciriotól és Marianne von Willemertől (aki egyszer Ted Kaczynski, egyszer Nikola Tesla lányának fiktív bőrébe bújik).

A ‘Start’ díjra jelöltek között volt látható több, társadalmilag elkötelezett projekt, például a dyne.org munkája, akik a freecoin digitális fizetőeszközt jegyzik, és a Neurospeculative Afrofeminism mixed media és VR installáció, valamint Giulia Tomasello Future Flora című kísérleti feminista biotech-prototípusa. A fesztivál egyik fókuszpontja az agyműködést elemző hordható eszközök tervezése volt, melyre külön hackatont szerveztek divattervezők bevonásával. Volt szerencsénk részt venni a hallgatói munkáját bemutató Interface Cultures képzést vezető Dr. Christa Sommerer tárlatvezetésén. A linzi akadémia hallgatói részben médiaarcheologiai játékokkal, kísérletekkel, részben installatív vizualizációkkal, részben mechanikus objektek készítésével foglalkoztak, sokszor könnyed, humoros hangvételben. Rajtuk kívül számos más művészeti egyetem hallgatói is bemutatták munkáikat a Campus kiállításon.

  

Részletek a Campus kiállítás ‘Please Recharge’ részlegéből

A fesztivál egyik fénypontját képező Hidden Alliances— Elisabeth Schimana and the IMAfiction series című (Schimana által kúrált) kiállításon láttuk-hallgattuk meg Anne la Berge audiovizuális performance-át, amely a megtekintett előadások közül talán a legnagyobb sikert aratta a hallgatók körében. A kiállítás az elektronikus zene női úttörői közül emel ki és mutat be néhányat, akik ezen felül jelenlétükkel és live actjeikkel is megtisztelték az idei Ars Electronica-t.

Sound Brunch Eliane Radigue and Anne La Berge


A Rapid Liquid Printing névre hallgató 3D nyomtatási eljárás ígérete szerint megoldást kínál a fő problémákra, ami miatt a 3D nyomtatásban rejlő potenciál még mindig nem mutatta meg magát teljesen. Más technikákkal összehasonlítva jóval gyorsabb és nagyméretű darabok nyomtatását teszi lehetővé azzal, hogy a felfüggesztést egy sűrű halmazállapotú gélben oldották meg.

Photo: WIRED UK


A japán hangművész Ei Wada pár éve futó projektje az Electronicos Fantasticos!, alapja három japán műhely, ahová az emberek leviszik a használhatatlan elektronikus háztartási gépeiket, tévéjüket, ventillátoraikat, mosógépüket és ezekből hangszereket, majd együtteseket alakítanak. Ez a játékosságra és technoszociális nyitottságra épülő infantilis jammelés jellemezte Wada linzi koncertjét is. A műfajt elektromágneses punknak nevezi és tévék elektromágneses terét modulálva vagy éppen vonalkód leolvasóval és a közönség csíkos pólóival hoz létre például nyolcvanas évekbeli Roland TB–303 szintetizátor hangzást. A projekt azért zseniális. mert nagyon magas a szórakoztatási faktora - a koncerten a több száz fős tömeg egymás kezét fogva vezetékké alakult például, miközben olyan kérdéseket vet fel, hogy miként lehet a trash kultúrából építkezni, hogyan lehet összerántani a városi embereket egy kortárs fonóba, kialakítható-e a modern folklór kultúra.


Az elmúlt években sokfajta technológiai kiterjesztés tűnt fel a fizikailag korlátozottak számára. Kísérletező kedvű interakció tervezőknek ez egy hálás terep, mégis kevés a valóban segítő és megfelelően érzékeny projekt. A FlexAbility egy open-source kit, mellyel egyénre és az egyéni korlátozottságra szabott vezérlési megoldásokat lehet készíteni mobiltelefonok, számítógépek kezelésére.



Az egyik legnagyobb közönségsikert a PostCityben az az egyszerű hang -és fényinstalláció aratta, melyben egy mátrixba helyezett led csíkok imitálják egy eső folyamatát hűvös kék fénypontokkal. A mátrix immerzivitása a jó térbeli elhelyezés folytán úgy hatott, hogy nem a nézőt ölelte körbe, hanem először a nézőnek kellett belevonódnia a folyamatba azzal, hogy egy hosszabb sötét folyosón tudott eljutni a helyzethez. Izgalmas volt látni, hogy egy olyan ledes felület, amit a bevásárló központok falán bármikor láthatunk, egy kiemelt művészeti szituációban miért nyűgözte le az embereket.

In the Rain

A Positions of the Unknown elektromechanikus tárgyegyüttes a körülöttünk keringő szatellitek pályaívét követi. A poétikus című munka a maga newtoni szerkezetével követ le 52 mesterséges égitestet, melyekről kevés hivatalos információ van és melyeket egy amatőr csillagászokból álló csoport jegyez. A munka koncepciójában rímelt egy magyar csapat, a Nextlab formáció 2005-ös kinetikus tárgyára, melyben egy több ízből álló robotkar különböző szakaszai mutattak rá GPS műholdakra.


A fotókat a kiránduláson részt vevő hallgatóink készítették.

2018. 09. 25.

Hírek

Művészet
METU Craft and Design / The future generation kiállítás nyílt

METU Craft and Design / The future generation kiállítás nyílt

fise hircsempe

METU Craft and Design / The future generation kiállítás nyílt

METU Craft and Design / The future generation kiállítás nyílt …

Művészet
KommunikációTurizmusÜzlet
Kiemelkedő eredmények az Üzleti, Kommunikációs és Turisztikai Kar TDK kari fordulóján

Nagy Lajos király úti kampuszunkon idén is nagy sikert ért el Tudományos Diákköri Konferenciánk, melynek megrendezésére április 19-én került sor...

tdkcsempeutókomm

Kiemelkedő eredmények az Üzleti, Kommunikációs és Turisztikai Kar TDK kari fordulóján

Nagy Lajos király úti kampuszunkon idén is nagy sikert &eac …

KommunikációTurizmusÜzlet
Üzlet
Online fenntarthatósági kurzus indult a METU-n 2024 tavaszán

A Magyar Egyetemek Fenntarthatósági Platform (MEFP) keretében a 2023-24 tavaszi szemeszterben elindult egy online teljesíthető, az ENSZ Fenntartható Fejlődési Keretrendszer elvei alapján felépített „Bevezetés a Fenntartható Fejlődési Célok (SDGs) kérdéskörébe” kurzus 11 partneregyetem összefogásában...

fenntrathatóságicsempe

Online fenntarthatósági kurzus indult a METU-n 2024 tavaszán

A Magyar Egyetemek Fenntarthatósági Platform (MEFP) keretéb …

Üzlet
KommunikációTurizmusÜzletMűvészet
Jelölj minket 1. helyen 2024.07.10-ig!

sorredncsemplány

Jelölj minket 1. helyen 2024.07.10-ig!

KommunikációTurizmusÜzletMűvészet
Művészet
Camera Justitia díjat kapott a KIX, Révész Bálint, a METU oktatójának és Mikulán Dávid közös filmje

Révész Bálint, a Budapesti Metropolitan Egyetem Mozgókép tanszék oktatójának filmje Camera Justita díjban részesült a 'Movies that Matter' fesztiválon, Hágában.

mkkcsemp

Camera Justitia díjat kapott a KIX, Révész Bálint, a METU oktatójának és Mikulán Dávid közös filmje

Révész Bálint, a Budapesti Metropolitan Egyetem Mozgókép tanszék oktatójának fil …

Művészet
Művészet
A METU oktatójának filmje a hallgatók aktív közreműködésével készült Kék Pelikan már látható a mozikban

Csáki László, Balázs Béla-díjas dokumentum- és animációs filmrendező, a Budapesti Metropolitan Egyetem Animáció szak főállású oktatójának Kék Pelikan című filmje 2024...

kekpelikancsemp

A METU oktatójának filmje a hallgatók aktív közreműködésével készült Kék Pelikan már látható a mozikban

Csáki László, Balázs Béla-díjas dokume …

Művészet
Művészet
Munkácsy Mihály-díjban részesült Uray-Szépfalvi Ágnes, a METU Vizuális Kommunikáció Tanszék oktatója

Büszkén adunk hírt arról, hogy március 15. alkalmából kiemelkedő képzőművészeti tevékenysége elismeréseként Munkácsy Mihály-díjban részesült Uray-Szépfalvi Ágnes festőművész, egyetemünk oktatója...

urayszépfalvi

Munkácsy Mihály-díjban részesült Uray-Szépfalvi Ágnes, a METU Vizuális Kommunikáció Tanszék oktatója

Büszkén adunk hírt arról, hogy március 15. alka …

Művészet
Újraindult a RádióMETU!

Nagy örömmel jelentjük be, hogy három év kihagyás után, újraindult a RádióMETU, a hallgatók rádiója! A megújult szerkesztőség Molnár Geryt főszerkesztőnek, Hornik Dominikot főszerkesztő helyettesnek választotta...

radiometucsemp

Újraindult a RádióMETU!

Nagy örömmel jelentjük be, hogy három év kihagy&aac …

KommunikációTurizmusÜzletMűvészet
További hírek megtekintése...
METU hírek logó

További hírek megtekintése...